Lege cauciucuri de iarna

Cauciucurile de iarnă sunt obligatorii atât pentru autovehiculele comerciale, cât şi pentru autoturisme, care circulă pe drumuri publice acoperit de polei, gheaţă sau zăpadă. Pentru autovehiculele comerciale anvelopele de iarnă sunt obligatorii pentru axele motoare, în timp ce pentru autoturisme cauciucurile de iarnă sunt obligatorii pentru toate cele patru roţi. Cauciurile de iarnă sunt obligatorii, dar nu doar în perioada noiembrie – martie, aşa cum era stipulat în prima variantă a actului legislativ care reglementează acest lucru. Potrivit OG 5/2011, publicată în Monitorul Oficial şi aprobată prin Legea 161/2011, şoferii trebuie să aibă maşinile dotate cu anvelope de iarnă atunci când circulă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Asta înseamnă că şi în miezul verii dacă circulaţi pe o porţiune de drum cu zapadă, gheaţă sau polei atunci trebuie să dotaţi autovehiculul cu anvelope de iarnă.

Potrivit OG nr. 5/2011 anvelope de iarnă – anvelope omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora, precum si montarea lor,
Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, dupa caz
„. Dar conform anexei II, alin. 3.1.5. a Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 şi a regulamentelor CEE-ONU nr.  30 si 54 invocate în OUG, pneurile de zăpadă sunt marcate cu literele „M + S” (sau „M.S.” sau „M & S”). Dupa cum observaţi legislaţia românească defineşte anvelopele de iarnă conform normelor europene dar normele europene nu au nici o referire la anvelope de iarnă ci doar la cele pentru zăpadă.

Simbolul „fulg de nea si munteinvocat de mass media şi unele autorităţi nu există în legislaţia europeană, el fiind marcajul american şi canadian pentru cauciucurile de zăpadă conform Rubber Manufacturers Association din SUA şi Rubber Association of Canada. Acesta este şi motivul pentru care uneori ambele simboluri se găsesc pe o anvelopă, ele fiind destinate ambelor pieţe, cea europeană şi cea americană.

In cazul în care autovehiculul nu este echipat corespunzator, se vor aplica sancţiuni după cum urmează: o amendă de până la 4.000 RON şi reţinerea talonului auto. In plus, în cazul în care un autovehicul care nu este echipat cu anvelope de iarnă  în perioada menţiona anterior este implicat într-un accident în urma caruia drumul este blocat sau deteriorat, CNADNR (Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania) îşi va putea recupera prejudiciul cauzat ce însumează costurile intervenţiei de degajare a sectorului de drum afectat  şi costurile de reparare a carosabilului.

Textul de lege mai prevede şi echiparea cu lanţuri antiderapante a vehiculelor de transport de marfă de peste 3,5 tone şi a vehiculelor de transport de persoane cu peste nouă locuri, în caz contrar conducătorii auto vor fi sanctionaţi. De reţinut faptul că ordonanţa permite utilizarea lanturilor antiderapante numai pe drumurile acoperite de zapadă. Utilizarea lanţurilor antiderapante pe alte suprafeţe atrage dupa caz sancţiuni pentru deteriorarea carosabilului.