Conducerea pe timp de iarnă

Din cauza suprafeţelor de drum alunecoase, unele manevre la rulare trebuie executate cu mare atenţie. Printre acestea amintim demarajul, frânarea şi schimbările de direcţie.

Demarajul pe zăpadă
La pornire, pentru a evita patina rea roţilor, demaraţi uşor şi accelerati progresiv. Pentru a reduce riscul de derapare pe zăpadă puteţi trece într-o treaptă superioară de viteză, superioară celei utilizate de obicei pe carosabil uscat.

Frânarea pe suprafeţe alunecoase
Pentru a evita blocarea roţilor şi pierderea controlului asupra automobilului trebuie să frânaţi din timp, foarte uşor şi progresiv, încercând să folosiţi pe cât posibil frâna de motor. In cazul blcării roţilor şi derapării eliberaţi pedala de frână-pentru a recâştiga aderenţa apoi frânaţi din nou progresiv folosind şi frâna de motor.

La coborârea unei pante, pentru, a diminua riscul blocarii roţilor, utilizaţi o treaptă de viteză inferioară.

Executarea virajelor
Pentru a evita dezechilibrarea automobilului abordaţi curbele uşor, păstrând viteză redusă şi uniformă. Dacă roţile din faţă nu mai ghidează automobilul şi începe derapajul, pentru a recâştiga aderenţa reduceţi viteza (prin ridicarea piciorului de pe pedala de acceleraţie) şi eventual frânaţi uşor. în cazul în cale derapaţi pe roţile din spate trebuie să acceleraţi puţin pentru a restabili traiectoria.

Echipaţi autovehiculul cu anvelope corespunzătoare anotimpului rece deoarece în condiţile unui carosabil umed (acoperit cu zăpadă, gheaţă, polei sau mâzgă), distanţa totală de frânare se măreşte considerabil, pânâ aproape de dublare. Iar dacă la această situaţie se mai adaugă şi pneurile uzate, un eventual accident de circulaţie devine iminent. Legat de această problemă este imperios necesar ca şi sistemul de frânare să fie bine reglat şi să acţioneze cu eficacitate pe toate roţile.

Asiguraţi-vă că instalaţiile de climatizare şi dezaburire sunt în stare de funcţionare!

Evitaţi acţionarea bruscă a mecanis-melor de direcţie şi frânare,folosiţi cş precădere frâna de motor!

Pe porţiunile de drum acoperite cu polei sau gheaţă este periculoasă virarea concomitent cu frânarea intrucât se poate pierde controlul autovehiculului.

Păstraţi distanţa între autovehicule şi circulaţi cu viteză redusă în condiţii de ceaţă şi/sau vizibilitate redusă, drum alunecos, acoperit cu apă sau zăpadă.

In situaţia în care rămâneţi în pană pe un sector de drum înzăpezit şi/sau cu vizibilitate redusă scoateţi autovehiculul în afara părţii carosabile, pentru a nu bloca circulaţia, şi aprindeţi lăm¬pile de poziţie şi de avarie.

Pe vreme de ploaie, lapoviţă sau ninsoare, când vă întâlniţi cu alte autovehicule, acţionaţi din timp ştergătoarele de parbriz. Câteva momente de circulaţie fără vizibilitate pot fi fatale!

Nu ezitaţi să anunţaţi unităţilor de poliţie prezenţa pe carosabil a unor obstacole, polei, mâzgă, zăpadă, pentru a preveni producerea accidentelor rutiere.

Dotaţi autovehiculul cu lanţuri antiderapante, iar la deplasările pe distanţe lungi cu săculeţi de nisip şi lopată.